Documentos. CDE Universitat de València

CoverFinancial big data and policy work: opportunities and challenges — 2019 edition

Public authorities working in the financial sphere have shown an increasing interest for big data. On the supply side, the amount of information at hand has boomed, reflecting not only the internet revolution, but also all the various initiatives launched after the financial crisis of 2007-09 to make a better use of existing sources of information – including, but not only, digital sources – and start new data collections, often on a very large scale.

As a result, “Financial Big Data” are quite specific. They primarily consist of the very large though relatively well-structured data sets derived from administrative and financial activities, for which new private data sources can play a major role.

Accessing these data can provide many opportunities for public authorities like central banks. But specific challenges also arise when handling these data and using them to support policy. In practice, this calls for being both pragmatic – ie starting with small pilot projects when exploring the financial big data universe – and ambitious – ie taking this opportunity to revisit existing information systems in a holistic way.

These various dilemma can be illustrated by two data collections of particular importance for central banks, one on derivatives transactions and one on the issuance of debt securities. [+]

CoverCompilers guide on European statistics on international trade in goods by enterprise characteristics — 2019 edition

The main objective of this Compilers Guide is to provide a comprehensive overview of the compilation of indicators on trade in goods by enterprise characteristics (TEC). It aims to serve as a methodological handbook providing the necessary definitions, instructions and methodological guidance for the regular compilation of TEC statistics. [+]

CoverPractical guidelines for revising ESA (European System of Accounts) 2010 data — 2019 edition

This handbook has been prepared as a practical tool at the disposal of compilers of ESA 2010-based national and regional accounts. Its objective is to translate the voluntary EU recommendations on data revisions into specific practices ensuring accurate, reliable, consistent and comparable data. The handbook provides good practices for routine and benchmark revisions as well as for non-scheduled revisions. [+]

CoverQuality report of the European Union Labour Force Survey 2017 — 2019 edition

The purpose of this quality report is to provide the users of the European Union Labour Market Statistics with a tool for assessing the quality of these statistics which are based on the European Union Labour Force Survey. It provides a brief description of the survey and a summary of the main quality indicators which are: relevance, accuracy, accessibility and clarity, timeliness and punctuality, comparability, and coherence. The quality report is updated annually. [+]

Tribunal de Cuentas Europeo. Informe Especial 03/2019. Fondo Europeo para Inversiones Estratégicas: Medidas necesarias para garantizar el pleno éxito del FEIE (DOUE C 38/07, 31.1.2019)

El Fondo Europeo para Inversiones Estratégicas (FEIE) contribuye a la financiación de inversiones estratégicas en ámbitos clave como infraestructuras, investigación e innovación, educación, energías renovables y eficiencia energética. Actúa como una garantía presupuestaria de la UE concedida al Grupo BEI. El FEIE tiene por objeto permitir al BEI y al FEI facilitar financiación adicional a proyectos subvencionables de la UE y movilizar inversiones públicas y privadas adicionales para dichos proyectos.

El Tribunal llegó a la conclusión de que el FEIE ayudó al BEI a proporcionar financiación de mayor riesgo para inversiones, financió numerosos proyectos de inversión que de otro modo no podrían haberse realizado, atrajo inversión pública y privada adicional para dichos proyectos y apoyó inversiones en muchos sectores de políticas de la UE.

No obstante, el Tribunal constató que parte de la ayuda del FEIE simplemente sustituyó otra financiación del BEI y el FEI, que parte de la financiación se destinó a proyectos que podrían haber recurrido a otras fuentes de financiación privada o pública, que las estimaciones de la inversión adicional atraída por el FEIE a veces estaban sobrestimadas, y que la mayoría de las inversiones se efectuaron en algunos de los mayores Estados miembros de la Europa de los Quince que cuentan con bancos nacionales de fomento bien asentados.

Sentencia del Tribunal de Justicia de la Unión Europea.  Asunto C-220/17 (Planta Tabak-Manufaktur Dr. Manfred Obermann GmbH & Co. KG / Land Berlin) de 30 de enero de 2019
Procedimiento prejudicial — Aproximación de las legislaciones — Validez de la Directiva 2014/40/UE — Fabricación, presentación y venta de los productos del tabaco — Reglamentación sobre los “ingredientes” — Prohibición de los productos del tabaco aromatizados
En el asunto C‑220/17, que tiene por objeto una petición de decisión prejudicial planteada, con arreglo al artículo 267 TFUE, por el Verwaltungsgericht Berlin (Tribunal de lo Contencioso-Administrativo de Berlín, Alemania), mediante resolución de 21 de abril de 2017, recibida en el Tribunal de Justicia el 27 de abril de 2017, en el procedimiento entre Planta Tabak-Manufaktur Dr. Manfred Obermann GmbH & Co. KG y Land Berlin (Curia.europa.eu, 30.1.2019)

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